A day in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kimberly en Tim - WaarBenJij.nu A day in Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kimberly en Tim - WaarBenJij.nu

A day in Nepal

Blijf op de hoogte en volg Kimberly en Tim

01 Augustus 2014 | Nepal, Kathmandu

Hoi allemaal!

Na vele verzoekjes heb ik besloten om maar eens een dag uit ons leven hier in Nepal te beschrijven. Tim had zoiets gedaan in Uganda, dus nu is het mijn beurt!

De wekker gaat om 8 uur, maar vaak zijn we al wel even wakker. Geen idee hoe het komt, misschien door het licht of de geluiden van het verkeer buiten (de gordijnen zijn hier namelijk geen ruk waard XD). Hierna staan we beiden op en kleden we ons aan. Ik eet lekker mijn chococrispies met melk en Tim zijn brood. Om 9 uur vertrekken we uit Yellow House om naar Lang Tang Children Home te lopen. Het is ongeveer een half uur lopen, best te doen dus. We lopen o.a. langs een geweldig stinkende rivier waar mensen zich vaak aan het wassen zijn... Net als allerlei varkens die er in badderen, Lekker!

Ook komt er in deze wandeling een trap met wel honderd treden voor, ik ben dus vaak buiten adem na onze wandeling, haha. Eenmaal aangekomen bij het weeshuis doen we onze schoenen uit en drinken we eerst nog een kopje thee samen en bespreken we de gang van zaken met Janak- de caretaker van de daycare. Rond 10 uur vertrekken we naar beneden, waar de Daycare gevestigd zit. De kindjes zijn altijd super enthousiast als we binnen komen, zo lief om te zien!

De Daycare bestaat eigenlijk uit twee groepen: één groep met kinderen die redelijk mobiel zijn en vaak ook nog wel begrijpen wat je zegt en één groep met zwaar gehandicapte kindjes. Deze zijn ook wat jonger dan de andere groep en doen in feite niks anders dan de hele dag liggen. Wij zijn het meest te vinden in de groep met mobielere kindjes, al werkt Tim natuurlijk bij allebei de groepen.

Ik begin de dag vaak met even lekker spelen, spelen met een bal, springen op een trampoline of gewoon met ze dansen. Tim houdt zich vooral bezig met fysiotherapie. Hij is bezig met documenten te maken over de kinderen. In elk bestand staat een handleiding wat betreft hoe de medewerkers van de Daycare de kinderen kunnen. Dit is natuurlijk erg belangrijk, omdat Tim hier over twee maanden weg gaat en er dan geen fysiotherapeut meer aanwezig is.

Bij deze bestanden zitten ook fotos die het hele proces stap-voor-stap laten zien. Hiervoor ben ik door Tim aangewezen als fotografe! Tim doet de oefeningen en ik probeer zo goed mogelijk er fotos bij te maken. Sommige kinderen zijn echt heel erg aangedaan en kunnen bijvoorbeeld niet eens hun hoofd zelf omhoog houden. Deze kinderen worden geoefend op het laagste niveau van functioneren, maar, er zijn ook een die hogere motorische functies moeten oefenen zoals stabiliteit, staan, lopen en cognitieve functies. Positieve lichtpuntjes dus.

Gedurende de ochtend gaan de medewerkers meestal met de kinderen een wandeling maken. Ze hebben drie buggys waarin ze dan de kinderen zetten en lopen zo een rondje door de buurt. Wij gaan soms mee. Hierna, rond 12 uur, is het tijd voor de lunch (althans, voor de kinderen). Zij krijgen een soort plakkerige rijst met mais. Wij nemen altijd ieder een kind voor onze rekening, aangezien de meesten nog steeds gevoerd moeten worden. Dit vind ik altijd super leuk om te doen! Om 1 uur is het voor ons tijd om te eten. Dit is bijna altijd Dal Bhat: rijst met een soort saus, pittige aardappeltjes en boontjes en vaak nog iets van tomaat er bij. Lekker hoor! Janak komt hier altijd bij zitten om nog wat onderwerpen te bespreken: medische zorg voor de kinderen, speciaal soort eten wat per kind afgestemd is, hoe het filmpje er uit gaat zien, wat voor spullen ze aan moeten schaffen om het leven voor de kinderen makkelijker te maken, etc! Hierna gaan we weer naar Yellow House terug.

We gaan naar huis omdat we thuis nog gaan werken de bestanden. Ik edit de film en Tim doet naslag over de behandelmethoden, leest de medisch documenten van de kinderen door, en zet de bestanden in elkaar. Ook mailen we met het bestuur van LTCH in Nederland.

Ik ben natuurlijk bezig met een film over de Daycare. Op sommige dagen neem ik daarom mijn camera en statief mee om lekker veel in één keer te filmen. Als ik eenmaal voldoende materiaal heb om even mee vooruit te kunnen, blijf ik soms een dag of twee thuis. Thuis kan ik namelijk rustig achter mijn laptop zitten om de film te monteren, in het weeshuis lukt dat niet zo goed, haha!

Zo ziet onze 'werkdag' er dus uit. In de middag gaan we soms naar Thamel om boodschappen te doen of om bijvoorbeeld onze was weg te brengen. Voor drie kilo was betaal je hier ongeveer 1 euro 30, lekker goedkoop dus. Tim werkt vaak nog thuis aan de bestanden en ik zit soms achter de laptop voor het filmpje. 's Avonds eten we vrijwel altijd in Yellow House, omdat we nogal huiverig zijn geworden om op andere plekken te eten dankzij onze recentelijke ervaring met buikpijn, parasieten en bacteries. 's Avonds kijken we bijna altijd een filmpje of.. House! We zijn echt helemaal verslaafd geraakt aan deze serie, gelukkig heb ik hier seizoen 1 t/m 7 gekocht!

Elk weekend verschilt natuurlijk, maar we ondernemen altijd wel iets. Het ene weekend gaan we dingen bezoeken in en rondom Kathmandu, zoals de Monkey Temple, en het andere weekend gaan we juist een paar dagen naar een andere stad. In het weekend eten we wel altijd buiten de deur bij de bekende restaurants in Kathmandu.

Zo, nu hebben jullie hopelijk een idee hoe het er bij ons allemaal aan toe gaat. Al met al vermaken we ons prima

• 01 Augustus 2014 - 07:07

Mama/Miranda:

Leuk om te lezen Kimmeke, ja ik begrijp dat jullie voorzichtig zijn met eten!
    Ik ben ook nu weer benieuwd naar de film die je aan het maken bent, die van Oeganda was zo goed gelukt!
    En wat Tim doet is heel nuttig, ik hoop dat er na hem toch nog meer vrijwillers komen die fysiotherapie kunnen doen!
    Xxx

• 01 Augustus 2014 - 08:33

Johan:

Hoi Kim &Tim,

Goed om te lezen en beiden weer opgeknapt dat is goed. En inderdaad maar wat voorzichtig met het eten daar en elke dag 2x een half uur lopen met trappen!!?? Ik weet hoe graag je loopt! Straks ga je het nog leuk vinden ook. Verder interessant om te lezen hoe het eraan toe gaat. Maar het belangrijkste is dat jullie weer opgeknapt zijn en je het nog steeds goed maken. Nog even volhouden, maar dat gaat wel lukken denk ik zo.
    Groet Johan

• 01 Augustus 2014 - 11:45

FAJ Kumpf:

Hallo Kimberly en Tim ! Heel leuk om te vernemen,dat het met de gezondheid van jullie weer goed gaat.Dit is natuurlijk wel het voornaamste. Het verslag is weer,zoals altijd,heel goed!! Heel veel groetjes, Tante Jolande en ome Frits

• 01 Augustus 2014 - 14:48

Jorita En Kees:

Hoi Kimberly. Mooi verslag, vanaf morgen zijn we in kathmandu, we zijn erg benieuwd. Groetjes XX

• 01 Augustus 2014 - 18:44

Eric De Bruine En Mariska Booij:

Hey Tim en Kimberly!

Een superleuk verslag weer! Leuk om te lezen hoe jullie werkdag er gemiddeld uitziet! Rustiger dan in Uganda he? Maar opnieuw dankbaar werk, super! Vraagje.. krijgen de kindjes echt elke dag hetzelfde eten .. rijst + mais? Lijkt zoo eenzijdig, of krijgen ze s'avonds wat afwisseling? Benieuwd. Naar dat jullie last van het eten hebben, gelukkig letten jullie zelf goed op! Heel benieuwd naar de filmpjes, leuk als we er een te zien zouden krijgen! Liefs van ons xxx

• 03 Augustus 2014 - 19:58

Marie-Therese:

Hey Kimberly, goed verslag. Zo hebben we n betere indruk hoe jullie dag is. Ik ben benieuwd naar t filmpje, als we dat al te zien krijgen. En ja kijk maar goed uit met wat je eet!

Groetjes en xxx