Junglebook - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kimberly en Tim - WaarBenJij.nu Junglebook - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Kimberly en Tim - WaarBenJij.nu

Junglebook

Blijf op de hoogte en volg Kimberly en Tim

02 September 2014 | Nepal, Kathmandu

Hey vriendjes en vriendinnetjes!

Helaas kon onze vakantie naar Janakpur niet door gaan, MAARRR ondanks dat we dat wel erg jammer vonden, hadden we gelukkig nog iets moois voor de boeg: een reis naar Chitwan National Park! Dit stond voor ons al langere tijd gepland en we hadden er dan ook erg zin in, vooral omdat al onze andere plannen in het water zijn gelopen door overstromingen en landslides en we nog niet 'echt weg' zijn geweest, alleen nog maar in het weekend in de buurt.

Afgelopen donderdag, 28 augustus vertrokken we per bus richting het terrai gebied, dat is de relatief vlakke zuidelijke strook van Nepal. Dit stuk land ligt tegen India aan en dat is te merken! De temperatuur in dit gebied is niet alleen 4 tot 6 graden hoger dan in de Kathmandu Vallei, ook de luchtvochtigheid is een stuk hoger. Hierdoor is het verstikkend benauwd en worden al je kleren nat van de vochtigheid (en het zweet XD). Gelukkig zijn Kimberly en ik hier al goed aan gewend en was het dus niet zo verschrikkelijk als het klinkt; al moesten we wel om het dagdeel onze kleren verwisselen! Tegen de middag kwamen we aan op het buspark, waar we werden opgehaald door het hotel met een open pick-up waar je achterop zit. Voor je gaat wordt er veel beloofd, maar als je er dan bent blijkt alles toch weer anders te zijn (waarbij de discussie aan gaan absoluut geen zin heeft). Zo hadden we helemaal geen keuze wat betreft het eten wat inclusief was, en zat het olifanten wassen NIET in het pakket terwijl dit wel beloofd was. Tijdens de lunch zagen we al meteen iets bijzonders: alsof het DOODNORMAAL was liep er een olifant door de straat! Boven op de gigantische Dumbo zat de baas van de olifant, die bestuurd de olifant net alsof het een paard is! Chitwan staat om dit fenomeen bekend, de dieren worden gebruikt als huisdieren, toeristische attractie en als een voertuig voor alle weersomstandigheden en alle terreinen. Die donderdagmiddag liepen we op ons gemakje met de gids door een dorpje heen op weg naar de stallen van de gigantische dieren. Dit was aan de ene kant leuk om te zien -want ja, hoe vaak zie je nu een olifant met de functie van een huisdier- en aan de andere kant ook zielig. Ze stonden daar met hun voorpoten aan elkaar vastgebonden, en vastgebonden aan een paal. Veel bewegingsruimte hebben ze dan dus niet, maar ze zien er op zich wel vrolijk uit. Na het kijken naar een mooie zonsondergang was het weer tijd voor het avondeten en vroeg naar bed!

Die vrijdag begon namelijk met een kanotochtje, en wel om 7:00 uur. De boottocht was vooral lekker rustig kabbelen langs de oever terwijl de zon langzaam opkwam. Het uitzicht was schitterend, en dit werd alleen nog maar beter toen we een krokodil zagen! Die hebben we al meer gezien, de Nijl in Uganda zat er vol mee, maar dit soort was nieuw voor ons: het soort met de spitse neus. Erg gaaf om zo'n dier op zo een kleine afstand te zien. De kano meerde aan bij een bosachtig gebied voor een wandeling door de Jungle. Dit is niet helemaal de jungle die je ziet op TV, het leek meer op een fors verwilderd bos. Maarrr, dat mocht de pret niet drukken want... Na een half uurtje wandelen zagen we al het eerste wild! Twee neushoorns lagen lekker te badderen in een meertje, en net toen we op 50 meter afstand waren zagen we ze opstaan en weglopen! Dit was echt fantastisch, wat een kolossale beesten. Lager zagen we nog twee neushoorns in de verte, echter draaide zich er eentje ineens naar ons om waardoor de gids ons gehaast vertelde dat we achteruit moesten stappen. Gelukkig keek de neushoorn daarna niet meer naar ons om, en konden we rustig verder lopen. Flink wat herten, vogels, insecten en ongedierte later zat de wandeltocht er weer op. Wat volgde was veruit Kimberly haar favoriet: het olifantenwassen! Kimberly roept al sinds VOOR we vertrokken uit Nederland dat wanneer we naar Nepal gingen, ze moest en zou badderen met olifanten, en vandaag was het dan eindelijk zo ver. Met zwemvesten aan mochten Kim en ik plaats nemen op een van de kolossale dieren die meer dan een ton wegen. De temmer geeft dan het teken dat hij op moet staan en voor je het weet spuit de olifant van alle kanten water over je heen! Het is verreweg een van de meest aparte dingen die we ooit hebben gedaan, en met name Kimberly was echt door het dolle heen. Een paar minuten lang zit je op het dier waarbij hij ons met name probeerde te wassen. Omdat ik net achter Kim zat mocht ik nog een keer om voorop te zitten. Omdat Kimberly er zo'n fan van was, heb ik gezegd dat ik niet wilde maar dat zij wilde gaan- Kim natuurlijk weer razend enthousiast ^^. Iets later bleven ze maar vragen of ik toch echt niet wilde, en uiteindelijk ben ik toch maar nog een keer gegaan: dit keer zat ik zelfs ALLEEN op een olifant, en mocht ik er zelfs op gaan staan! Flink wat mooie foto's en filmpjes later zat het er -helaas- weer op. Het olifanten wassen zat niet in het pakket waardoor we wat bij moesten betalen, maar ik denk niet dat we OOIT nog een betere prijs/ervaring verhouding krijgen. Het olifanten wassen kostte namelijk 200 NPL roepies, oftewel €1,60!

Na de lunch vertrokken we voor de olifanten safari- wederom Kimberly haar favoriet. De olifanten dragen kleine plateautjes op hun rug waar je met 4 man op kan zitten. Olifanten jockey bestuurt dan de olifant door het bos heen, over de heidevlakte met meters hoog gras en dwars door rivieren. Niets is te gek voor een olifant, ze kunnen overal over- om- of doorheen! Niet voor niets dat ze vroeger als all terrain vehicle werden beschouwd XD Bijna tegen het einde van de rit, net voordat we omkeerden spotten we wederom een wilde neushoorn die van ons weg begon te lopen. Terwijl de hevigste regenbui tot nu toe boven ons losbarstte, jaagde de temmer de olifant aan, en sprintten we achter de eenhoornige neushoorn aan! Dit is verreweg het meest BIZARRE wat we ooit hadden meegemaakt: in Nepal, in het terraigebied, boven op een kolossale olifant achter een neushoorn aan, op jacht naar een foto in een denderende regenstorm! Wat een avontuur! Nadat de neushoorn ons te slim af was, was het nog zo'n 45minuten terug in de stromende, plenzende en gietende regen. Al onze kleren, schoenen, alles was tot op het bot doorweekt, maar het was het waard... 's Avonds vertrokken we naar een zaaltje in het dorp voor het culturele programma. Een organisatie doet er regelmatig optredens voor toeristen waarbij ze de traditionele dansen laten zien. Meestal zijn dit stokdansen, waarbij ze rondjes lopen en ritmisch geluid maken door elkaars stokken tegen elkaar te slaan, maar één dans stak er met kop en schouders bovenuit. De traditionele pauwdans! Bij deze dans zit er een man in een mensen groot pauwenpak en rent hij al dansend over het podium. Echt hi-la-risch. Deze supervolle dag hebben we afgesloten met wat biertjes samen met onze Australische reisgenoot Ben.

Zaterdag was al weer onze laatste volle dag, met 's ochtends een bezoek aan de olifantenfokkerij. Dit stelde op zich niet veel voor, enkel wat afdakjes met olifanten maar de plakkaten met informatie die we daar konden lezen waren wèl interessant (maar ook zielig). Ze gingen over hoe de dieren in Nepal zijn gekomen via India, waar ze voor gebruikt worden, hoe ze gefokt worden en hoe ze getraind worden. Vooral dit laatste is wel erg zielig, omdat ze weinig eten krijgen en maar een kleine bewegingsruimte. Daarna worden ze op een harde manier getraind. Ze worden regelmatig bang gemaakt, krijgen heftige prikkels, weinig rust en als ze niet luisteren wordt ze pijn aangedaan. Hoe naar deze methode ook is, het is ook erg effectief: binnen 20 dagen is een olifantenkalf getraind. Ondanks dat alles met de olifanten leuk was en ze er blij uit zien als ze volwassen zijn, is dit natuurlijk nooit echt leuk om te lezen.

Die middag trokken we met een jeep het gebied in. Hierbij zagen we nog wat aapjes, herten en een mooi meer. Verder was het vooral een lekker rustige dag waarbij we al onze spullen probeerden te drogen om weer terug naar huis te gaan!

Zondag was dus de laatste dag waarbij we -zoals elke andere dag- om 6uur op moesten staan. Dit keer voor een vogelspottocht langs de rivier door een oud en vervallen hotel heen. Het hotel wordt helemaal overwoekerd wat indrukwekkend was om te zien, EN we zagen de eerste wilde olifant in Nepal! Ook dit is natuurlijk erg gaaf, want de Aziatische olifant hadden we nog niet eerder in het wild gezien.

Die middag pakten we de bus naar huis, een busreis die meer lijkt alsof je door Jungle book aan het rijden bent dan door de bewoonde wereld. Sowieso zien we super veel terug uit die film in de dingen die we hier zien, haha! De tocht was dus erg geslaagd, we hadden een druk maar leuk programma, geregeld door een goed hotel met een leuke gids. Het hotel was goed, maar de manier waarop de safaris gedaan worden in Nepal is toch merkwaardig. Hiervoor zijn wij natuurlijk in Uganda geweest, daar zijn er in ieder geval strikte regels (die wel weer slecht worden opgevolgd). Er is een hulporganisatie voor als het fout gaat, je zit in een goede bus en je mag niet zomaar buiten je voertuig komen. Een paar jaar geleden ben ik in Zuid-Afrika geweest, hier waren de regels helemaal goed: ervaren gidsen met licentie, veiligheids maatregelen, goed voertuig, goede wegen etcetera. Als je daar met iemand te voet de steppe op gaat, is deze jaren lang getraind om dit te kunnen doen, en heeft hij een groot geweer bij voor als er iets fout dreigt te gaan. Onze gids hier in Nepal daar in tegen liep met ons door de Jungle vol met olifanten, neushoorns, tijgers en jachtluipaarden, enkel met een stok om ons te beschermen. Er is ook geen fatsoenlijke omheining van het natuurgebied: door het dorpje heen zie je overal sporen van neushoorns en tijgers, en regelmatig gebeuren er ook 'ongelukken' waarbij er iemand om komt omdat deze opgegeten of aangevallen wordt door een wild dier. Maarrrr, dat gezegd hebbende: bij ons is alles natuurlijk goed gegaan, alleen valt het verschil zo ontzettend op!

Nu is het komende paar weken alleen nog uitzingen! Het is nu zelfs nog geen twee weken meer voor we in India zitten, dus het begint nu echt te korten... Nog even zorgen dat alles op orde komt hier. De structuur is helemaal aangebracht in de daycare en we moeten er nu vooral voor zorgen dat deze nageleefd wordt. Kimberly is nu ontzettend hard bezig met filmen en monteren van het filmpje en al met al gaat alles de goede kant op. De kinderen laten echt goed resultaat zien in bijvoorbeeld hoe lang ze rechtop kunnen zitten, kunnen staan of dat ze bijvoorbeeld niet meer vallen. Deze week hebben we nog een voltijd werkweek, en dan is volgende week al weer onze laatste week in Nepal! Die week werken we 'gewoon', en de laatste paar dagen gebruiken we om al onze spullen in te pakken en het avontuur hier af te sluiten. Het is echt verbazingwekkend hoe snel alles voor ons is gegaan. Het is moeilijk om te bevatten dat het er bijna op zit, maar we kijken ook erg uit om weer in Nederland te zijn!

Liefs,

Tim en Kimberly

• 04 September 2014 - 20:03

Marjonel:

Hey Tim en Kimberley,
    wat een mooi verhaal weer,jullie kunnen een boek maken van al jullie prachtige verhalen.
    en wat een geweldige ervaring met al die wilde dieren.
    Daar kan menigeen jaloers op zijn !!
    Geniet nog van jullie laatste weken daar!!
    groetjes: Marjonel.

• 05 September 2014 - 17:04

Marie-Therese:

Hey Tim & kimberly,

Wat n avontuur zeg! En nou ja al zat t olifanten wassen er niet bij, t koste geen drol dus daar hoefde je niet druk over te maken. Wat n ervaring zeg. Ja nog twee weken en dan zien we jullie weer, ik en vele met mij kijken er naar uit! Nog wat werken en dan gezellig naar India. Geniet er maar lekker van!, al die luxe ineens.

Groetjes xxx

• 05 September 2014 - 17:04

Marie-Therese:

Hey Tim & kimberly,

Groetjes xxx

• 07 September 2014 - 20:57

Tante Gerry:

Hoi Tim en Kimberly
    Wat een mooi verslag van jullie ik heb er echt van genoten
    jullie hebben veel gezien en meegemaakt
    Maar we zijn weer blij dat jullie weer thuis zullen zijn.
    lief van. Ome Jan en Tante Gerry XXX